Prawa konsumenta

prawa konsumenta blogPrawa konsumenta

Żyjemy dziś w pośpiechu – praca, uczelnia, szkoła. Trochę wymagają tego obecne czasy – jeśli coś nie dzieje się szybko – nie istnieje. Równie szybko jak żyjemy robimy zakupy, czy to przez internet, czy w sklepach w centrach handlowych. Zwykle nie zwracamy uwagi na regulaminy, drobne druczki… Przecież na pewno mogę zwrócić towar, chyba jakieś prawa mi przysługują?

Konsument

Przede wszystkim robiąc zakupy stajemy się konsumentami. A co za tym idzie, zaczynamy być objęci pewną ochroną. Oczywiście nie jest to tylko dobra wola sprzedawców – nasze Państwo oraz Unia Europejska wymogła na handlowcach przestrzeganie pewnych reguł, których naprawdę pilnuje. Można więc założyć, że ktoś nad nami czuwa. Błędnym byłoby oczywiście założenie, że od tej pory możemy robić wszystko co nam się podoba – niestety to tak nie działa. Musimy być fair i znaleźć tzw. złoty środek. Wszystko z głową.

Gwarancja, rękojmia…

Głównie konsument jest chroniony z prostej przyczyny – nie każdy kupując rzecz w internecie musi być prawnikiem i przed kupnem smartfona czytać opasłe tomy regulaminu promocji (oczywiście powinniśmy 🙂 ). Chodzi o to by handel był w miarę ucywilizowany, a nasze ciężko zarobione pieniądze pozwalały nam się cieszyć z kupowanych produktów. Jeśli jednak kupimy jakiś przedmiot i okaże się on wadliwy, możemy dochodzić swoich praw z tytuły np. gwarancji czy rękojmi. Tematy te zostały już świetnie opracowane przez blogerów, prawników – nie ma sensu bym opisywał je ponownie. Z resztą każdy przypadek jest inny. Niemniej jednak istnieją pewne instytucje w prawie, pozwalające na zwrot czy wymianę wadliwego towaru. Dziś to już nie przywilej – to nasze prawo, z którego coraz częściej korzystamy. W końcu nikt nie lubi być oszukiwany.

Klauzule niedozwolone

Mimo, że o prawach konsumentach słyszał praktycznie każdy klient i sprzedawca, zdarzają się sytuacje, w których poszczególne punkty regulaminów sprzedaży czy promocji są wciąż na granicy prawa lub wręcz są z nim niezgodne. Na szczęście nad wszystkim czuwa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który bada zgłaszane sprawy i wyciąga konsekwencje wobec nieuczciwych sprzedawców. Ile razy zdarzyło nam się zawrzeć (albo i nie) rzekomą dobra umowę, po czym po miesiącu i przysłanym rachunku okazywało się, że jednak coś jest nie tak, jak zapewniał sprzedawca.

Odwagi!

Wraz z coraz szerszym dostępem do internetu, zwiększa się świadomość ludzi dotycząca przysługujących nam praw. Można już zauważyć pewne pozytywne trendy w zachowaniu sprzedawców – to już nie to samo co jeszcze kilkanaście lat temu. Dziś sprzedawcy (a przynajmniej niektórzy) traktują nas konsumentów jako równorzędnych partnerów. Budują swoje marki na przyjaznych stosunkach z nami – klientami. Warto więc zawsze walczyć o swoje prawa.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Prawa konsumenta i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz